Hoci je skladba Skreč díler od DJa Spinhandza rozprávaná v troch jazykoch, ide o príbeh zrozumiteľne artikulovaný, prístupný a zábavný. Pomimo toho ukazuje ako sa gramofón v správnych rukách stáva hudobným nástrojom, manuálnym analógovým samplerom [1], prostredníctvom ktorého hudobník vyberá úryvky rozličných nahrávok a rekontextualizuje ich do nového celku. Spomínaná skladba vyšla toto leto v rámci prvej slovenskej turntablistickej kompilácie Audio Graffiti, na ktorej svoje techniky a prístupy prezentujú domáci gramofónisti. Tie nadväzujú na hip-hopové kontinuum, avšak na inovatívne využitia gramofónov pri hudobnej kompozícii sa dá pozerať aj z hľadiska duchampovskej tradície readymadeov. Či už ide o vinylovú platňu ako nájdený objekt, alebo crate digging ako produkčnú metódu, vo výsledku je to sampling podmienený kultúrnou identitou, ktorý poháňa všetkých zúčastnených (tých, ktorých prsty zmutovali neprestajným kontaktom s milovaným mixpultom). Tu sa pri pomyselných gramofónoch stretávajú Grandmaster Flash a Christian Marclay, Kid Koala a Philip Jeck, DJ Sniff a ErikM.
DJ Sniff (Takuro Mizuta Lippit) je umelecký riaditeľ Štúdia pre elektro-inštrumentálnu hudbu (Steim) v Amsterdame. Je ovplyvnený Grandmastrom Flashom a hiphopovou kultúrou, rovnako však free jazzovým hnutím. eRikm je hudobník a vizuálny umelec, v hudobnej tvorbe rozvíja prístupy Christiana Marclaya (ktorý experimentuje s materialitou vinylu). Festival Next 2009 bude miestom ich druhého spoločného vystúpenia. Duo experimentálnych improvizujúcich gramofónistov so zvládnutou gramatikou turntablizmu, sa zameria na miesta otvorené invencii. Nepôjde o tradičné naučené a prepracované rutiny, aké sme mohli zažiť napríklad vo vystúpení Birdy Nam Nam na Wilsonicu, skôr o pohľad na energiu a ducha free-jazzových jamov skrz možnosti gramofónov. Nie je isté nakoľko sa vinylové dosky musia obávať materiálnej dekonštrukcie – nebolo by to prvý krát čo by niekto samploval z vinylu nie prostredníctvom tradičného nahrávania, ale za pomoci pílky a lepidla – ale určite to nebude jemné predstavenie.
Andrej Chudý
autor by chcel byť hudobný publicista
[1. White, Miles. The Phonograph Turntable and Performance Practice in Hip Hop Music [online]. [cit. 2009-11-13]. Dostupné na internete: http://www.umbc.edu/eol/2/white]